Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Thursday 7 February 2019

Perihal buku pink dan klinik kesihatan.

Masa Zafran dulu aku buat buku pink Kat Klinik Kesihatan. Ingat lagi masa mula2 bukak buku pink, dokumen yang perlu ada masa tu, sijil nikah dan mykad suami isteri. Yup aku check up full kat kilinik kesihatan tu sampai la bersalin. Banyak cerita aku dengar dari cakap2 orang mahupun internet yang klinik kesihatan ni banyak buang masa kita. Nak menunggu...nurse yang slow motion buat kerja serta mulut yang lupa amik insurans perlindungan. Klinik kesihatan aku juga tak terkecuali.

Sebab itu ramai yang berkemampuan memilih klinik swasta atau hospital swasta untuk buat monthly check-up. Alhamdulilah...Allah mudahkan aku. soal menungg turn yang lama jarang sgt aku lalui. Semuanya smooth. dari saat aku letakkan buku kat bakul kaunter samoai kat farmasi smooth. Smooth la bagi aku yang penyabar orang nya ( ye tapi sabar aku ada had juga). Ada sekali tu aku datang terlewat sikit, maka lambat la medical checkup aku selesai. So kuncinya ada lah disiplin kita juga. Kalau nak cepat, tak nak menunggu lama silalah hadirkan diri seawal 7.30 pagi. Tempat aku tu pukul 7.30 pun dah ramai yang menunggu turn. So menjawab sendiri la kalau baru tunjuk muka pukul 8 pagi.

Part yang paling aku suka kat sini ialah melihat result keluar dari makmal. Aku suka tengok bacaan HB dengan urin. Hb aku range dalam 10-11 macam tu. Jarang dapat 12. Sepupu aku sampai 13 (jeles aku tau) Kata nurse 11 pun dah cantik. jangan turun. 10 still ok tapi jangan selalu. 9 dan 8 kira kritikal. Untuk kekalkan HB yang cantik, kita kena makan ubat dengan betul. Folic acis, obimin dan ion tablet ambil bersama2 air yang mengandungi viamin c macam air oren atau ribena. Sebab air tersebut akan menyerap supplemen dengan cepat. jangan sesekali ambil dengan air minuman mengandungi kafein atau tenusu mcm kopi dan air susu atau pun milo. Sebab ubat tersebut kalah dengan minuman2 sebegitu. Gituwww.


No comments: