Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Tuesday 24 March 2015

Anak kedua: Boboi atau gegel?

Assalammu Alaykum...

Hari ni tengok jadual beranak kat blog, aku dah masuk kandungan ke 37. Maknanya ada 20 hari lagi nak due date. Wuwuuuu berdebarnya. Rasa macam lagi berdebar daripada yg 1st dulu sebab kelahiran kali ni dah tau situasi kat labour room camne. dan dah pernah rasa sakit kontraksi tu camne. Sakit dia tu seperti kau mampu mematahkan tulang temulang tangan orang yang kau sedang genggam. haha contoh tak boleh blah. Yelah aku teringat masa tengah kontraksi nak lahirkan zafran dulu. bila kontraksi datang je, aku genggam kuat-kuat tangan mama aku. Pastu mama aku cakap....aduh duh duh..patah jari mama. Haha bila ingat balik kelakar. Bila kat labour room pulak, aku rentap lab coat doktor pelatih yang perempuan tu. Mujur doktor tu senyap je. Sempat lah aku toleh tengok muka dia redha ke tak diperlakukan macam tu. Muka dia masa kena rentap tu macam pasrah sangat tengok aku. Terima kasih doktor paham keadaan aku masa tu.

Jantina? Aku masih memilih Klink Ajwa kat Shah Alam tu buat scan 3d/4d. Alhamdulilah sihat baby kat dalam ni. Tu yang paling penting bagi aku. Muka dia pun jelas dah nampak. lagi montel dari abangnya. Kata pakar sonographer tu dahinya sama luas dengan si abang, hehe. Masa scan tu minggu ke 28. Berat baby dah menjangkau 1.9 kg. Sekarang 2.8. Huhu pasrahnya. 

Eh panjang lak mukadimah aku. nak bagi tahu jantina je kan...jantina baby kali ni.....huhu tak nampak lah. 2 kali scan pun tak nampak. baby tutup. Minggu lepas scan kat PPUM dengan muka sekali dia tutup. Pemalu betul baby ni. Ramai lah orang keliling kata baby girls ni. Alahh aku tak mengharap sangat. Aku tau orang orang keliling cakap macam tu sebab baby 1st lelaki. Dah lumrah kan bila ada anak lelaki yang second nak perempuan pulak. Tapi bagi aku aku terima je. Firasat aku mengatakan perempuan sebab tu banyak persediaan baju baru baby kali ni pinky2. Tapi bila nak akhir2 ni aku tengok perut tajam semacam je. Tambah pulak ada sorang tukang urut berpengalaman ni pegang perut aku kata macam lelaki. Terus aku teringat lambakan baju pinky2 yang aku borong masa baby expo hari tu. Tu la tak menyabor nak soping. 

Apa pun aku tetap syukur kalau Allah kurniakan seorang lagi anak lelaki. Janji sihat walafiat. dan masih lagi memegang title ratu sanubari dalam rumah, haha. (ayat nak sedapkan hati)  Eh tak lah, kalau lelaki lagikan..maka bertambah lah jumlah panglima islam dalam rumah aku tu. Kalau perempuan maka bertambah mawar berduri dalam rumah tu. Eh kalau perempuan aku ada peneman setia tiap kali nak merewang kat umah mertua. Tu motifnya haha. Eh ape la aku ni. Ala saje gurau2. 

So boboi atau gegel....tunggula bila dia keluar nanti. kadang rasa seronok gak tertanya tanya jantina anak. Cumanya mood nak soping tu terbantut kejap. Yang penting sihat dan sempurna.

Meh aku nak share gambar2 kelengkapan baby aku yang aku borong masa baby expo kat IDCC aritu. Tuk zafran aku borong pampers je. Tu bakal adik dia, macam2 lah aku beli tapi pinky2 semua (pasrah). Kata orang nak borong sebelum GST. Nyampah aku gst ni. Kalau betul bagus macam yang diwar war kan dalam iklan kat TV tu, kenapa semua seller asek pakai moto 'borong sebelum GST' ?
Nampak tak persepsi negatif yang tersirat itu? Maknanya iklan GST tak membantu, hahaha.


                                   Rompers, socks dan legging. Seee pinkyyyyy!!!



 Seluar panjang, mitten and socks. Namapak sangat aku dendam lama nak beli baju pinky2. Huhuhu.



                                               Baju gown tu siap..huhu pasrah pasrahh



yang ini aku borong kat warehause sales Pureen yang bertempat di Gleen Marie. Dah banyak review aku baca kat blogger mak2 tentang kemurahan berganda2 barang pureen bila dia buat jualan gudang dan Alhamdulilah buat pertama kalinya aku jejak kan kaki ku juga ke sini. Ni semua gara2 GST, Phuii!! Eh tak laaa...ni semua untuk saving kewangan keluarga kami yang sederhana. Selagi ada peluang leh berjimat, kita berjimat. Ok semua barang2 kat atas ni harga dia RM160. Memang murah dan berbaloi2. tapi kena ada jiwa pahlawan nak rentap barang2 gudang ni. Sebab ramai umat berbagai bangsa membanjiri tempat kejadian. Tu drypers kat sebelah tu kami borong kat Baby expo IDCC. Untuk abang dan adik sekali. 8 Bungkus semuanya. 1 bungkus ada 80 keping. Total dalam 200 lebih. Kami memang selalu beli stok banyak2 dan membeli dengan harga kilang. Senang tak yah nak pening kepala spend duit bulan2  beli kat pasaraya yang harga jauh lagi mahal.


No comments: