Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Sunday 26 February 2012

Muhammad Ismail yang kagumi.

Assalamualaikum...

Sebelum baca entri ni, sila baca entri sebelum ini sebelum anda meneruskan pembacaan. Sebelum itu, hehe banyak sangat sebelum nya...ok lah meh baca. Eh..eh sebelum tu, dah baca blum yang kena klik tu????

Muhammand Ismail memulakan pengembaraannya ke Istanbul. Kenapa Istanbul? Ini kerana Istanbul ialah ibu kota Kerajaan Turki Uthmani dan di Kota inilah tempat bersemayamnya sultan dan para pegawai. Merekalah yang akan menentukan siapa yang berhak menjawat jawatan penting termasuk jawatan Mufti Syria.

Apabila sampai di Istanbul, beliau menetap di salah sebuah kedai disana dimana kedai itu bersebelahan dengan pejabat Syeikhtul Islam. Syeikhtul Islam merupakan mufti tertinggidi Kerajaan Turki Uthmani. Pekerjaan Ismail disana hanyalah membaca buku dan menulis sahaja.

Suatu hari, dalam situasi yang tak diduga, para ulama yang berada dipejabat fatwa tidak dapat menjawab persoalan yang diajukan oleh sultan. Soalan tersebut amat membingungkan para ulama disitu. Seorang hamba Allah datang menemui Muhammad Ismail menceritakan kejadian tersebut dan bertanya kalau-kalau Muhammad Ismail mampu menjawab soalan sultan. Muhammad Ismail menjawad 'ya' dan dia di bawa oleh hamba Allah tadi ke pejabat Syeikhtul Islam untuk berjumpa dengan pembantunya.


Pembantu Syeiktul Islam memandang sinis kepada Muhammad Ismail berikutan imejnya tidak menammpakkan beliau seperti seorang Ulama. lalu diberinya soalan tersebut kepada Muhammad Ismail. Beliau membaca soalan itu dengan cepat lalu menjawab soalan tersebut sehingga 10 lembar kertas. Setelah selesai, beliau meyerahkan jawapan tersebut kepada pembantunya. Beliau juga sempat meninggalkan alamat rumahnya disitu.

Ternyata jawapan terhadapa persoalan yang diajukan oleh Sultan itu telah memberikan kepuasan dan kepgembiraan kepada Syeikhul Islam lalu memanggil Muhammad Ismail untuk berdiskusi.
Dalam pertemuan itu...

Syeikhtul Islam: Mintalah apa yang kau inginkan dariku?

Muhammad Ismail: Aku minta jawatan sebagai Mufti di Syria serta Guru Besar di Kubah Nasr.

Syeiktul Islam: Kedua-duanya adalah milikmu.

Lalu, Surat pengangkatan jawatan Muhammad Ismail dituliskan.

Setelah mendapat jawatan tersebut, Muhammad Ismail pulang ke kampaung halamannya Syria dan bertemu lagi dengan orang yang pernah menyindirnya dahulu.
''Dari mana kamu, wahai Sheikh? lama tidak berjumpa?'
Muhammad ismail menjawah dengan tenang, Dari Istanbul. Aku suadah mendapatkan jawatan mufti seperti yang kamu suruh'

Beliau terus berjalan ke pejabat gabenor untuk meyerahkan pengangkatannya. Tidak lama kenudian, dengan rasminya Muhammad ismail menjawat jawatan mufti Syria dan disambut dengan perayaan yang mewah.


Begitulah alkisahnya. Moralnya adalah jadikan setiap sindiran dan cemuhan sebagai cabaran. Ok, dalam kisah ini Muhammad Ismail disindir oleh rakan-rakannya berikutan dirinya hanya tukang jahit tapi lagak bercita-cita besar mahu menjadi mufti. Walhal apa ynag dilakukannya ahanyalah mahu memenuhi ilmu didada. Ikhlas mendalami Ilmu Allah tapi lain pula yang difikir oleh masyarakat kelilingnya.

Bagaimana pula dengan kita?

P/s: Kisah ini saya dapat melalui pembacaan salah satu majalah berteraskan Islam yang hangat dipasaran. Namun, saya menaip semula mengikut angin sepoi-sepoi bahasa saya:)

No comments: