Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Friday 26 April 2013

Alahan sewaktu hamil

Assalammualaikum...

Alhamdulilah...hari ini genap 20 minggu saya hamil. 5 bulan :)

Sejak saya hamil, saya tidak mengalami morning sickness yang teruk. Tapi saya mempunyai tabiat makan yang sangat cerewet serta angin yang banyak.

Saya memang seorang pemakan. Saya tak da alahan atau sekatan makanan. Tiada masalah. Tetapi sejak saya hamil, saya jadi sangat cerewet. makanan yang pedas, bercili, warna merah, bergoreng, berminyak dan bersup saya tak boleh jamah. Jika tidak, saya akan muntahkan balik semua dalam masa sejam.

Selain itu badan saya berangin dan sendawa yang tak putus-putus. Maka saya terpaksa berpantang makan, makanan yang berangin.

kalau waktu saya bkerja, time lunch saya hanya lalu makan kuetioew ladna seafood. Sampaikan akak kedai tu dah hafal selera saya, hehe. Minum pula dutch lady perisa strawberry.

kalau yang berkuah tu cuma yang likat2 boleh. Macam masak kuning (masak lomak noghori), ikan masak 3 rasa dan kuah ladna. Amboiii senarai tuuuu walhal ni je yang pernah makan sejak hamil. Tak try lagi lain2.

Tapi minggu ni selera makin kurang. Kuetiow ladna dah tak jalan. Terpaksa la lunch makan roti2 je.
Nasib baik masak kuning masih boleh terima. Ingatkan dah masuk 5 bulan ni beransur baik tapi ntah kenapa minggu ni teruk balik. da start balik muntah.

Namun, saya tetap bersyukur pada Allah sebab saya alami alahan sebegini tak seteruk ibu-ibu hamil yang lain. Ada bermacam cerita saya dengar. makan sikit muntah sampai kena masuk air. Saya pun muntah juga tapi terhad pada makanan-makanan yang saya sebutkan tadi.

lagi satu, saya tak boleh biarkan perut tak berisi lebih dari 2 jam. kalau tidak angin akan dtg menyerang dan masa tu kalau masuk apa-apa makanan pun akan keluar balik. Makanya, saya perlu mengunyah apa-apa yang boleh setiap sejam. janji tak kosong.



No comments: